Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Przejezdność linii Oleśnica – Kępno dopiero w 2028. Kiedy elektryfikacja?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
15-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Przejezdność linii Oleśnica – Kępno dopiero w 2028. Kiedy elektryfikacja?
fot. M. Pabiańska/PKP PLKStacja Oleśnica
Ministerstwo Infrastruktury informuje o znacznym opóźnieniu planowanego oddania do eksploatacji modernizowanej linii 181 na odcinku Oleśnica – Kępno. Pociągi spalinowe będą mogły dotrzeć do Sycowa najwcześniej w 2028 r. Na razie nie jest znana dokładna data ukończenia elektryfikacji ciągu.

W sierpniu informowaliśmy na naszych łamach o planowanym przesunięciu terminu startu regularnych połączeń pasażerskich z Oleśnicy do Kępna i Wielunia na rok 2029. PKP PLK miały bowiem poinformować urzędy marszałkowskie o problemach z uzyskaniem zasilania nowych podstacji energetycznych, które przełożą się na opóźnienie ukończenia elektryfikacji trasy. Samorządy nie chcą zaś kierować tam deficytowego taboru spalinowego i zamierzają poczekać na pełną finalizację robót.

MI: Powrót pociągów ma duże znaczenie społeczne

Strona rządowa zapewnia przy tym, że zarządca infrastruktury prowadzi działania zmierzające do jak najszybszego oddania do użytku sieci trakcyjnej. – W lipcu tego roku zostały złożone do PGE Energetyka Kolejowa wnioski o warunki przyłączeniowe. Dla zapewnienia zasilania konieczne jest wykonanie dwóch nowych podstacji trakcyjnych położonych przy linii nr 181. Niezbędna jest także modernizacja istniejących podstacji skrajnych Oleśnica i Hanulin – mówi Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, powołując się na dane PKP PLK. Właścicielem istniejących podstacji jest PGE EK.

– PKP Polskie Linie Kolejowe są w stałym kontakcie ze spółkami Energa i Tauron oraz powiadomiły je o konieczności szybkiego działania w celu elektryfikacji omawianej linii kolejowej i związanej z tym budowy linii zasilających do planowanych podstacji trakcyjnych – relacjonuje nasza rozmówczyni. Do firm branży energetycznej miały też trafić sygnały o dużej roli inwestycji i oczekiwaniach społecznych związanych z jak najszybszym uruchomieniem pociągów elektrycznych. Równocześnie trwa pozyskiwanie przez PLK decyzji administracyjnych umożliwiających prowadzenie kompleksowych robót budowlanych, w tym w zakresie sieci górnej.

MI nie potwierdziło przy tym, że elektryfikacja zakończy się dopiero w 2029 r., ale też nie zdementowało tego terminu. Jeśli okaże się on obowiązującym, opóźnienie względem pierwotnych zamierzeń sięgnie trzech lat. PKP PLK zakładały bowiem początkowo, że roboty zostaną zamknięte w połowie 2026 r.

Prace na razie tylko na części trasy

Opóźnienie nie dotyczy jednak wyłącznie robót energetycznych. Nawet jeśli samorządy znalazłyby tabor spalinowy, który chciałyby skierować na trasę wcześniej, nie będą mogły uruchomić przewozów ani w połowie, ani pod koniec przyszłego roku, co jeszcze na początku 2025 r. zakładał Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. – Otwarcie całego odcinka Kępno – Oleśnica dla ruchu pociągów trakcją spalinową planuje się w pierwszej połowie 2028 r. – usłyszeliśmy bowiem w MI.

Aktualnie prace toczą się na odcinku Kępno – Cieśle, co ma być związane z koniecznością zachowania obsługi bocznicy towarowej w Cieślach. – Po wykonaniu robót zasadniczych na tym odcinku i umożliwieniu wjazdu od strony stacji Kępno będą prowadzone roboty na odcinku Cieśle – Oleśnica – zapowiada przedstawicielka resortu. Zaznacza, że decyzja o uruchomieniu pociągów w 2028 r. będzie zależna od organizatorów, a więc od władz wojewódzkich. MI już wcześniej poinformowało, że nie zamierza skierować na modernizowany odcinek linii 181 pociągów dalekobieżnych.

Pasażerowie korzystają z autobusów zastępczych do Sycowa

– Uruchomienie możliwości jazdy pociągów trakcją elektryczną nastąpi niezwłocznie po zapewnieniu zasilania sieci trakcyjnej przez PGE EK – stwierdza Anna Szumańska. Wszystko wskazuje jednak na to, że stanie się to o wiele później, niż zakładano przed startem inwestycji. Przypomnijmy, że odcinek był nieczynny w ruchu pasażerskim. Z Oleśnicy do Sycowa kursują jednak autobusy zastępcze Kolei Dolnośląskich.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Remont linii 143 pod Oleśnicą bez większych utrudnień dla podróżnych

Infrastruktura

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Infrastruktura

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Kasper Fiszer 14 października 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Remont linii 143 pod Oleśnicą bez większych utrudnień dla podróżnych

Infrastruktura

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Infrastruktura

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Kasper Fiszer 14 października 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij